آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با الگوی مثلث

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزش معامله با تحلیل تکنیکال در بازار‌های مالی در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این مقاله آموزش پیداست در این قسمت از مجموعه بلاگ معامله‌گری قصد داریم به معرفی و بررسی الگوی مثلث و انواع آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی الگوی مثلث و انواع آن

الگوهای مثلث از جمله الگوهای پرکاربرد و پرتکرار در بازار‌های مالی می‌باشند که نشان‌دهنده ادامه‌ دار بودن روند بازار هستند. به طور کلی الگوی نموداری مثلث به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شود که این چهار دسته عبارت است از:

  1. الگوی مثلث افزایشی
  2. الگوی مثلث کاهشی
  3. الگوی مثلث متقارن
  4. الگوی مثلث باز شونده یا انبساطی

در ادامه این مقاله آموزش این چهار نوع مثلث را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

الگوی نموداری مثلث افزایشی

همانطور که از نام این الگو پیداست، این الگو عموما در روند‌های افزایشی بازار شکل گرفته و نشان دهنده ادامه‌دار بودن صعود می‌باشد. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید.

الگوی مثلث افزایشی

در مورد الگوی نموداری مثلث افزایش یا صعودی به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. این الگو عموما در روند‌های صعودی شکل می‌گیرد.
  2. این الگو ممکن است در انتهای روند نزولی به عنوان الگوی تشکیل دهنده کف نیز ایجاد شود.
  3. این الگو از دو خط تشکیل می‌شود که یکی افقی و دیگری کمی صعودی است.
  4. برای شکل‌گیری درست این الگو باید حداقل دو کف و دو سقف در آن تشکیل شده باشد. هرچه تعداد این سقف و کف بیستر باشد اعتبار بیشتر است.

نحوه معامله با آموزش تحلیل تکنیکال فارکس مثلث افزایشی:

  • نقطه ورود: نقطه ورود در این الگو زمانی است که سقف الگو به صورت صحیح و معتبر شکسته شود.
  • حد ضرر: همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز گفتیم، حد ضرر نقطه‌ای است که متوجه می‌شویم تحلیل ما اشتباه بوده و باید از معامله خارج شوید. این نقطه در مثلث افزایشی می‌تواند پشت کندل شکست، ضلع پایین مثلث و یا پشت کندلی که  آموزش تحلیل تکنیکال فارکس روند صعودی و شکست را مجددا شروع کرده است تنظیم شود.
  • حد سود: بهترین حد سود می‌تواند سطوح حمایت و مقاومتی باشد که از تاریخچه نمودار به دست می‌آید.

الگوی نموداری مثلث کاهشی

نحوه عملکرد این الگو درست عکس الگوی مثلث افزایشی می‌باشد. این الگو عموما در روند‌های نزولی تشکیل شده و نشان دهنده ادامه دار بودن روند نزولی می‌باشد. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید.

الگوی مثلث کاهشی

در مورد مثلث کاهشی یا نزولی به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. این الگو هم عموما در روند‌های نزولی شکل می‌گیرد.
  2. این الگو ممکن است در انتهای یک روند صعودی به عنوان الگوی تشکیل دهنده سقف نیز ایجاد شود.
  3. این الگو نیز مانند حالت صعودی از دو خط تشکیل می‌شود که یکی افقی و دیگری کمی نزولی است.
  4. برای شکل‌گیری درست این الگوی نموداری نیز باید حداقل دو کف و دو سقف در آن تشکیل شده باشد. هرچه تعداد این سقف و کف‌ها بیستر باشد اعتبار این الگو بیشتر است.

نحوه معامله با الگوی مثلث کاهشی:

  • نقطه ورود: نقطه ورود در این الگو زمانی است که خط مقاومت کف آن به صورت صحیح و معتبر شکسته می‌شود.
  • حد ضرر: درست مانند حالت افزایشی حد ضرر بهتر است پشت کندل‌های قدرتمند شروع بریک‌اوت و یا پشت خط حمایت باشد.
  • حد سود: مانند حالت افزایشی بهترین حد سود می‌تواند سطوح حمایت و مقاومتی باشد که از تاریخچه نمودار به دست می‌آید.

الگوی نموداری مثلث متقارن

الگوی نموداری مثلث متقارن با توجه به شکل ظاهری که دارد می‌تواند هم از نوع صعودی باشد و هم از نوع نزولی. با توجه به این که الگو‌های مثلث از نوع ادامه روند می‌باشند با توجه به موقعیت تشکیل این الگو و نحوه شکست حاصل از کندل‌های پر قدرت می‌توان نزولی یا صعودی بودن آن را به سادگی تشخیص داد. برای درک بهتر الگوی به تصویر زیر توجه نمایید.

الگوی مثلث متقارن

در مورد مثلث متقارن به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. در این الگو قیمت به سقف و کف الگو برخورد کرده و در یک نقطه جمع می‌شود.
  2. حداقل برای تشکیل یک الگوی صحیح باید دو سقف و دو کف درون مثلث مورد نظر ما شکل بگیرد.
  3. با توجه به بالا و پایین شدن قیمت درون مثلث می‌توانید با رسیدن قیمت به سقف و کف مثلث، داخل این الگو نیز معامله کنید.

نحوه معامله با الگوی نموداری مثلث متقارن:

  • نقطه ورود: برای تشخیص نقطه ورود باید صبر کنیم تا یکی از خطوط بالا یا پایین مثلث با قدرت شکسته شود.
  • حد ضرر: همانطور که گفته شد حد ضرر باید پشت کندل‌های پر قدرت شکست و یا خط حمایت یا مقاومت تنظیم شود.
  • حد سود: مانند حالت‌های قبلی بهترین حد سود می‌تواند نقاط برگشتی و نزدیک‌ترین حمایت و مقاومت‌های نمودار مورد نظر شما باشد.

الگوی مثلث انبساطی یا پهن شونده آموزش تحلیل تکنیکال فارکس

این الگو نسبت به حالت‌های دیگر کمی کمیاب‌تر می‌باشد. از جمله ویژگی‌های این الگو این است که حجم معاملات در حین گسترش بازه قیمتی در نمودار افزایش پیدا می‌کند. یکی از مناسب‌ترین روش‌های معامله در این الگو خرید و فروش در سقف و کف این الگو می‌باشد. یعنی در هنگام رسیدن به سقف و خط مقاومت فروش کرده و در هنگام رسیدن به خط حمایت یا کف خرید می‌کنیم.

حد سود در این نوع معامله می‌تواند ضلع مقابل مثلث باشد و حد ضرر نیز پشت خط حمایت و مقاومت یا سقف و کف الگو می‌تواند تنظیم شود.

به خاطر داشته باشید که برای ورود به معامله در سقف و کف‌های این الگو می‌توانید از آموزش تحلیل تکنیکال فارکس الگو‌های کندلی برگشتی که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس در مورد آن‌ها صحبت کردیم نیز استفاده کنید. نحوه استفاده از این الگو‌ها در مقالات قبلی بررسی شده است و شما تنها باید منتظر تشکیل این الگو‌ها در سقف و کف این مثلث باشید.

مثلث انبساطی

مطالب مرتبط با این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش تحلیل تکنیکال فارکس آموزش تحلیل تکنیکال نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد. در قسمت‌های بعدی به بررسی دیگر الگو‌های نموداری متداول در بازار‌های مالی خواهیم پرداخت.

  • حسین خادمی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با الگوی پرچم

سلام. به قسمتی دیگر از مجموعه مقالات آموزش تحلیل تکنیکال خوش‌آمدید. در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش معامله با تحلیل تکنیکال، قصد داریم به آموزش معامله با الگوی پرچم یا Flag بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی الگوی پرچم

الگوی پرچم از جمله الگو‌های بسیار محبوبی است که عموما توسط بسیاری از معامله‌گران بازار‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگو از سری الگو‌هایی است که با دیدن آن احتمال می‌دهیم تا روند فعلی با شکست الگو ادامه پیدا کرده و تا حد مشخصی در راستای روند فعلی بازار حرکت کند. برای درک بهتر و یادگیری شکل ظاهری الگوی آموزش تحلیل تکنیکال نموداری پرچم به تصاویر زیر توجه کنید.

آشنایی با الگوی flag

همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال نیز گفتیم، تشخصی سریع آموزش تحلیل تکنیکال و صحیح الگو‌ها در معامله نیازمند تمرین فراوان و بک‌تست در گذشته‌ی نمودار می‌باشد. بنابراین پیش از هر اقدامی باید الگوی نموداری Flag را روی گذشته‌ی نمودار مورد نظر خود پیدا کرده و مطالب مطرح شده در این مقاله آموزشی را تمرین کنید.

نحوه معامله آموزش تحلیل تکنیکال با الگوی پرچم

پس از این که الگوی پرچم را روی نمودار قیمتی مورد نظر خود پیدا کردید باید فورا خطوط سقف و کف پرچم را بکشید. در مرحله‌ی بعد باید منتظر یک شکست یا بریک‌اوت قوی باشید تا بلافاصله بعد از شکست سقف (در حالت صعودی) یا کف الگوی (در حالت نزولی) وارد معامله شوید.

توجه داشته باشید که اگر درست در همین لحظه به حجم معاملات نیز توجه کنید می‌توانید افزایش حجم خرید و فروش را نیز مشاهده نمایید که این اتفاق می‌تواند مهر تاییدی بر تحلیل و الگوی مورد نظر شما باشد.

برای درک بهتر نقطه ورود به تصویر زیر دقت کنید.

 

نقطه ورود در الگوی flag

حد سود در الگوی نموداری FLAG چگونه تنظیم می‌شود؟

برای تعیین حد سود در الگوی نموداری Flag، باید ابتدا طول میله پرچم را اندازه گرفته و سپس حد سود خود را به همین میزان از نقطه ورود خود که روی بریک‌اوت تنظیم شده است، فاصله دهید. برای درک بهتر نحوه تعیین نقطه ورود به تصویر زیر توجه نمایید.

حد سود در الگوی نموداری پرچم

حد ضرر آموزش تحلیل تکنیکال در الگوی نموداری پرچم

همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال نیز گفتیم، حد ضرر نقطه‌ای است که در آن نقطه به این نتیجه می‌رسیم که تحلیل ما اشتباه بوده و باید فورا برای جلوگیری از ضرر‌های مالی بیشتر از بازار خارج شویم. این نقطه در الگوی نموداری پرچم می‌تواند در حالت صعودی خط پایین پرچم و در حالت نزولی روی خط بالای پرچم تنظیم گردد. اما اگر در الگوی شما این فاصله‌ها برای تعیین آموزش تحلیل تکنیکال حد ضرر زیاد باشد، می‌توانید بر حسب تجربه و بک‌تست‌هایی که روی نمودار مورد نظر خود انجام داده‌اید این حد ضرر را تغییر دهید. مثلا اگر بریک‌اوت بسیار قدرتمند داشته باشید می‌توانید حد ضرر را پشت کندل بریک‌اوت قرار دهید.

حد ضرر در الگوی نموداری پرچم

مطالب مرتبط با این مقاله آموزش در همین نقطه به پایان می‌رسد. در صورتی که در مورد الگوی نموداری Flag یا پرچم سوال یا ابهامی دارید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌های مقاله  و یا دایرکت اینستاگرام صفحه رسمی جناب دکتر رضا رضایی با ما در ارتباط باشید.

  • حسین خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزشی معامله در بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این بلاگ آموزشی مشخص است، در این مقاله قصد داریم به معرفی و آموزش الگوی کف و سقف دوقلو و سه قلو بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا این الگو‌های نموداری کاربردی را با هم بررسی کنیم.

معرفی الگوی کف و سقف دو و سه قلو

الگو‌های کف و سقف دوقلو و سه قلو از جمله الگو‌های برگشتی در نمودار می‌باشند. به عبارت دیگر با مشاهده و تشخیص این الگو‌ها در نمودار توقع داریم که روند فعلی نمودار برگشته و در جهت عکس حرکت کند.

تشخیص این الگوهای نموداری با توجه به شکل ساده‌ای که دارند کار بسیار آسانی می‌باشد. برای آشنایی با این الگو‌ها به تصاویر زیر توجه نمایید.

الگوی کف و سقف دوقلو

الگوی کف و سقف سه قلو

همانطور  آموزش فارکس که گفته شد تشخیص و شناسایی این الگو‌ها کار بسیار سختی نیست و شما می‌توانید با کمی تمرین در گذشته‌ی نمودار قیمتی بازار، توانایی خود در زمینه تشخیص سریع الگو‌های نموداری را بالا ببرید.

حال که با شکل ظاهری الگو کف و سقف دوقلو و سه قلو آشنا شدید، آموزش فارکس به عنوان یک معامله‌گر که در حال برداشتن گام‌های نخست خود در زمینه آموزش فارکس و دیگر بازار‌های مالی می‌باشد  آموزش فارکس باید نکات مهمی را همواره در مورد این الگو‌ها به خاطر داشته باشید که در ادامه آن‌‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکات مهم الگو کف   آموزش فارکس و سقف دوقلو و سه قلو

در هنگام معامله با این الگو‌‌های نموداری حتما این نکات را مد نظر داشته باشید:

  1. در هر دو حالت دوقلو و سه قلو، ارتقاع قله‌ها و عمق دره‌ها نباید اختلاف زیادی داشته باشند.
  2. بسته به نمودار و تایم‌فریمی که در آن معامله می‌کنید، راس قله‌ها یا دره‌‌ها می‌توانند فاصله‌های مختلفی داشته باشند، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که فاصله‌ی بین قله و دره‌ها نباید آنقدر زیاد شود که فرم اصلی الگو خراب شود.
  3. الگوی سقف دوقلو و سه قلو در روند‌های نزولی ارزش بیشتری دارند. چرا که در این روند‌‌ها توقع ما از معامله در راستای روند می‌باشد (یعنی در جهت نزول) که احتمال وقوع آن بالا‌تر است.
  4. الگوی کف دوقلو و سه قلو در روند‌های صعودی ارزش بیشتری دارند. چرا که در این روندها توقع ما از معامله در راستای روند می‌باشد (یعنی در جهت صعود)، بنابرای احتمال وقوع آن بالا‌تر است.
  5. احتمال تشکیل الگوهای سه قلو از الگوی کف و سقف دوقلو کمتر می‌باشد ولی ارزش آن بالاتر است.
  6. الگو کف و سقف دوقلو و سه قلو در انواع نمودارهای شمعی، میله‌ای و خطی قابل استفاده می‌باشد.

نقطه ورود در الگوی کف و سقف سه قلو و دوقلو

اگر به تصاویر این الگوها توجه کنید حتما متوجه می‌شوید که درست مانند الگوی سر و شانه، این الگو‌های نموداری نیز دارای یک خط گردن می‌باشند. عموما معامله‌گران زمانی وارد معامله می‌شوند که این خط گردن به صورت معتبر شکسته شود.

دقت کنید که باید بریک‌اوت اتفاق افتاده حتما قدرت کافی برای شکست خط گردن را داشته باشد تا الگوی مورد نظر ما تایید شده و به حد سود برسد، در غیر این صورت ممکن است شکست جعلی بوده و شما بعد از ورود به معامله دچار ضرر شوید.

همانطور که در مقالات قبلی نیز گفته شد مهم‌ترین نکته در مورد معامله با الگو‌های نموداری تمرین و بررسی الگو‌ها در گذشته‌ی نمودار می‌باشد. این تمرین به شما کمک می‌کند تا به سادگی آموزش بازار فارکس تفاوت بین شکست‌های حقیقی و جعلی را درک کنید.

حد سود در الگو‌های دو و سه قلو آموزش بازار فارکس چگونه تنظیم می‌شود؟

همانطور که در دیگر مقالات آموزش بازار فارکس و معامله به کمک تحلیل تکنیکال گفتیم، یکی از اقدامات مهم بعد از ورود به معامله تنظیم درست حد سود می‌باشد آموزش بازار فارکس. چرا که در صورتی که سود خود را به موقع دریافت نکنیم ممکن است سود را از دست داده و گاها دچار ضرر هم بشویم.

حد سود در الگو‌های کف و سقف دو و سه قلو درست اندازه‌ی ارتفاع قله و دره‌ها تا خط گردن، از نقطه ورود فاصله پیدا می‌کند . آموزش بازار فارکس برای درک بهتر به تصاویر زیر توجه کنید.

 

حد سود در الگوی کف و سقف دوقلو و سه قلو

حد ضرر در الگو‌های کف و سقف دو و سه قلو چگونه تنظیم می‌شود؟

همانطور که قبلا هم گفتیم، حد ضرر نقطه‌ای است که با رسیدن قیمت به آن نقطه به این نتیجه می‌رسیم که الگو‌‌ی ما یک الگوی غیر معتبر بوده و باید از معامله خارج شویم. این نقطه در الگو‌های سقف و کف دو و سه قلو، درست بالای قله‌ها و دره‌ها می‌باشد. به خاطر داشته باشید که اگر این فاصله در نمودار شما زیاد بود می‌توانید بر حسب تجربه و بک‌تست‌هایی که از نمودار مورد نظر خود گرفتید، حد ضرر را در فواصل کمتر نیز قرار دهید.

حد ضرر در الگوی کف و سقف دوقلو و سه قلو

مطالب مرتبط با این مقاله آموزشی درست در همین نقطه به پایان می‌رسد. در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق دیدگاه‌های هر مقاله و یا دایرکت صفحه رسمی جناب دکتر رضا رضایی با ما در ارتباط باشید.

  • حسین خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از مجموعه بلاگ آموزش تحلیل تکنیکال در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از سری مقالات آموزش معامله دکتر رضا رضایی با الگو‌های نموداری، قصد داریم به معرفی و آموزش نحوه معامله با الگوی فنجان و دسته بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی و معرفی الگوی فنجان و دسته

درست مانند مقالات آموزشی قبلی، پیش از هر توضیحی بهتر است شکل ظاهری الگوی فنجان و دسته یا Cup and Handle را مورد بررسی قرار دهیم.

 

حد ضرر در الگوی cup & handle

 

 

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید این الگو از چند بخش اصلی تشکیل شده است. بخش فنجان، بخش دسته فنجان و خط مقاومتی که بالای بخش فنجان و دسته قرار می‌گیرد. با توجه به ساختار و عملکرد این الگو می‌توان گفت الگوی Cup and Handle از جمله الگو‌هایی می‌باشد که با مشاهده‌ی آن می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمالا روند قیمتی بازار ادامه خواهد داشت.

نکته مهمی که در مورد این الگوی کاربردی باید به خاطر داشته باشید این است که عموما این الگو در روند‌های صعودی تشکیل شده و نشان دهنده ادامه‌دار بودن روند صعودی بازار می‌باشد. اما در مواقعی نیز ممکن است این الگو در بازار‌های نزولی نیز تشکیل شود که در این صورت آن را الگوی فنجان و دسته معکوس نامیده و با مشاهده‌ آن پیشبینی می‌کنیم که بازار احتمالا روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

برای درک بهتر نحوه تشکیل و عملکرد این الگو به دو مثال زیر توجه کنید.

 

مثالی از الگوی فنجان و دسته

مثالی از الگوی فنجان و دسته معکوس

نحوه معامله در الگوی فنجان و دسته

همانطور که در مقاله آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز اشاره شد، شما به کمک تحلیل تکنیکال می‌توانید نقاط ورود و خروج بسیار دقیقی را روی انواع نمودار‌های قیمتی پیدا کنید و لازمه‌ی این امر چیزی جز تمرین‌های فراوان و بررسی تاریخچه رفتار قیمتی بازار نمی‌باشد.

مناسب‌ترین نقطه برای ورود به معامله با الگوی نموداری فنجان و دسته نقطه‌ای است که بازار پس از ایجاد دسته‌ی الگو، تلاش می‌کند تا خط مقاومتی نمایش داده شده در تصویر را با قدرت بشکند. آموزش تحلیل تکنیکال فارکس زمانی که این اتقاف رخ می‌دهد، شما می‌توانید افزایش حجم خریداران را نیز از طریق ابزار نمایش‌گر حجم نیز مشاهده نمایید که این اتفاق می‌تواند مهر تاییدی برای تحلیل شما باشد.

 

نقطه ورود در الگوی cup & handle

 

حد ضرر در الگوی CUP AND HANDLE

همانطور که در مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال گفته شد، حد ضرر باید نقطه‌ای باشد که ما با رسیدن قیمت بازار به آن نقطه به این نتیجه می‌رسیم که تمامی تحلیل‌های ما از بازار اشتباه بوده و باید فوران برای جلوگیری از ایجاد ضرر‌های مالی بیشتر از بازار خارج شویم. در الگوی Cup and Handle این نقطه می‌تواند درست زیر دسته‌ی فنجان قرار گیرد. البته بعضی از تریدر‌ها ترجیح می‌دهند تا حد ضرر خود را کمی بیشتر از دسته فنجان فاصله دهند که دلیل این امر نیز جلوگیری از خوردن حد ضرر توسط شیطنت‌هایی است موسسات بزرگ مالی با سایه کندل‌ها ایجاد می‌کنند.

 

حد ضرر در الگوی cup & handle

 

حد سود در الگوهای فنجان

همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و بازار‌های مالی که در سایت منتشر شده است نیز تکرار کردیم، انتخاب درست حد سود در معامله‌گری یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت در بازار‌های مالی می‌باشد. برای تعیین حد سود در الگوی Cup and Handle کافیست ابتدا عمق فنجان را تا لبه‌ی بالایی آن اندازه بگیرید و سپس حد سود خود را به همین میزان از نقطه بریک‌اوت ایجاد شده در دسته‌ی فنجان فاصله دهید.

برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید.

 

حد سود در الگوی فنجان و دسته

 

 

مطالب مرتبط با این مقاله‌ی آموزشی نیز درست در همین نقطه به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از الگو‌های نموداری پرکاربرد در بازار‌های مالی که توسط بسیاری از معامله‌گران استفاده می‌شود خواهیم پرداخت.

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد این بلاگ آموزشی می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها و یا صفحه رسمی اینستاگرام جناب دکتر رضا رضایی با ما در ارتباط باشید.

 

  • حسین خادمی